• یکشنبه ۲۷ آبان ماه، ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۱
  • دسته بندی : اقتصادی
  • کد خبر : 978-3091-5
  • خبرنگار : 58004
  • منبع خبر : خبرگزاری ایسنا منطقه البرز

یک کارشناس اقتصاد نفت و گاز مطرح کرد:

ایران بعد از ونزوئلا ارزانترین بنزین جهان را دارد

عضو هیئت علمی گروه اقتصاد انرژی دانشگاه خوارزمی با اشاره به وضعیت جهانی قیمت بنزین و پایین بودن قیمت بنزین کشور در مقایسه با سایر کشورها گفت: با توجه به آمارهای جهانی، در 10 سپتامبر 2018 (شهریور 1397) قیمت بنزین در ایران هفت سنت در هر لیتر است که بعد از ونزوئلا با نرخ هر لیتر بنزین یک سنت، دومین کشور عرضه کننده بنزین ارزان در دنیا محسوب می‌شود.

دکتر محمد صیادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا منطقه البرز افزود: واقعی نبودن قیمت سوخت در کشور تبعات مختلفی را به دنبال دارد که افزایش فزاینده مصرف در کنار قاچاق به خارج از مرزها به دلیل سودآوری هنگفتی که از اختلاف قیمت در داخل و خارج کشور وجود دارد، از جمله مهم‌ترین آنهاست.

صیادی افزود: طی ماه‌های اخیر و به دنبال افزایش شدید نرخ ارز، اختلاف قیمت حامل‌های انرژی و به طور خاص بنزین در داخل و خارج کشور افزایش داشته است به طوری که بر اساس اظهار نظر مسئولین، قاچاق روزانه بنزین از پنج میلیون لیتر در سال 1396 به رقم 20 میلیون لیتر در پنج ماه نخست سال 1397 افزایش یافته است.

این متخصص اقتصاد نفت و گاز خاطر نشان کرد: بیشترین قیمت بنزین با دو دلار 19 سنت به ازای هر لیتر به کشور هنگ کنگ تعلق دارد؛ همچنین کمترین و بیشترین قیمت بنزین در کشورهای همجوار با 35 سنت و یک دلار و 13 سنت به ترتیب به کشورهای کویت و ترکیه تعلق دارد، همین اختلاف قیمت قابل توجه مبنای کسب سود قابل توجهی برای قاچاقچیان فراهم می‌آورد که موجب شکل‌گیری پدیده‌ای تحت عنوان کارت سوخت‌های مهاجر جهت استفاده قاچاقچیان سوخت شده است.

میانگین مصرف خودروهای داخلی حدود 7.5 لیتر در 100 کیلومتر است

صیادی در پاسخ به پرسشی در رابطه با سهم خودروهای تولید داخل در بالا بودن مصرف سوخت در کشور گفت: با توجه به اینکه سهم عمده ‌ای از خودروهای مورد استفاده در کشور در داخل تولید می شود، مصرف سوخت بنزین این دسته از خودروها می تواند معیاری برای بررسی میزان مصرف سوخت در بخش حمل و نقل باشد.

این استاد اقتصاد دانشگاه خوارزمی افزود: بر اساس آمارهای وزارت صنعت، روند مصرف سرانه سوخت بنزین خودروهای تولید داخل نزولی شده و به 7.46  لیتر در 100 کیلومتر در هفت ماهه اول 1396 رسیده است البته با وجود این سیر نزولی، میزان مصرف سوخت خودروهای تولید داخل همواره از استانداردهای بین ‌المللی بالاتر بوده است به طور نمونه ‌ در استانداردهای جدید مصرف سوخت در آمریکا، از صنایع خودرو خواسته شده تا سال ۲۰۲۵ میزان مصرف سوخت را تا 54.5  مایل برای هر گالن یا 4.36 لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر کاهش دهند.

وی افزود: در نهایت به نظر می‌رسد آنچه که موجب افزایش فزاینده مصرف بنزین در ماه‌های اخیر شده است فرصت سودآوری ناشی از اختلاف قیمت بنزین در داخل کشور و کشورهای همجوار است؛ هم‌اکنون چند سالی است که قیمت بنزین در نرخ 10 هزار ریال برای هر لیتر باقی مانده است.

این متخصص اقتصاد نفت و گاز ادامه داد: با توجه به افزایش شدید نرخ ارز در چند ماه اخیر و ثابت ماندن قیمت بنزین در کشور، فرصت‌ آربیتراژ (استفاده از اختلاف قیمت یک کالا در دو منطقه جغرافیایی متفاوت) قابل توجهی را برای قاچاقچیان سوخت فراهم آورده است.

خودروهای دیزلی اروپا از خودروهای بنزینی در ایران آلایندگی کمتری دارند

صیادی با مقایسه شرایط تولید خودرو و بنزین در اروپا و ایران، گفت: خودروهای دیزلی در اروپا به مراتب آلایندگی کمتری نسبت به خودروهای بنزینی در ایران دارند؛ در واقع الزام‌های زیست‌محیطی سختگیرانه در آن کشورها باعث می‌شود تا پالایشگرها سوخت‌ها را با حداکثر کیفیت در بازار عرضه کنند ضمن اینکه عرضه‌کننده سوخت در اروپا به طور انحصاری نبوده و عرضه‌کنندگان سوخت در رقابت قیمتی و کیفیتی با یکدیگر قرار دارند.

وی افزود: برای بررسی دقیق‌تر این موضوع نیازمند بررسی شاخص شدت مصرف انرژی(نسبت مصرف انرژی به تولید ناخالص داخلی) هستیم که در این شاخص ایران در سال 2017 رتبه هفتم را در دنیا به خود اختصاص داده است که نشان از ناکارایی مصرف انرژی در ایران دارد.

گفت‌وگو از آرش پورسردار، خبرنگار ایسنا منطقه البرز


انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: