• سه شنبه ۱۴ اسفند ماه، ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۲
  • دسته بندی : اقتصادی
  • کد خبر : 9712-2391-5
  • خبرنگار : 58004
  • منبع خبر : خبرگزاری ایسنا منطقه البرز

نظر یک اقتصاددان درباره طرحی فراموش شده:

دو طبقه شدن اتوبان کرج-تهران سودآوری کلانی خواهد داشت

به غیر از البرز که با یک درهم‌تنیدگی خاصی نسبت به پایتخت قرار گرفته، شاید مردم کمتر نقطه‌ای در کشور باشند که اینطور از معضل ترافیک رنج ببرند؛ تحمل روزی چهار ساعت معطلی آن هم برای طی یک مسیر 30 کیلومتری می‌تواند خیلی طاقت‌فرسا باشد.

به گزارش خبرنگار ایسنا منطقه البرز، این ترافیک در کلانشهر کرج به عنوان مرکز البرز هم در حوزه‌های درون شهری و هم در حوزه برون شهری وجود دارد؛ آزادراه کرج-تهران به خصوص محدوده پل فردیس نمود بارزی از معضل ترافیک برون‌شهری کرج است که در ساعات خاص اشک هر رهگذری را در می‌آورد.

این وضعیت آخر هر هفته تشدید می‌شود اما در روزهای خاص مثل تعطیلات نوروز به حد بحرانی می‌رسد؛ آمار به خوبی گویای این وضعیت است به طوری که در ایام نوروز سال  97، بیش از 35 میلیون خودرو از راه‌های البرز عبور کرد، این آمار هر سال رو به افزایش است.

البته در طول این سال‌ها اقداماتی برای رفع معضل ترافیک صورت گرفته است و مجموع این اقدامات به گفته مسئولان عالی استان به رفع بخش زیادی از گره ترافیکی البرز طی دو سال آینده منجر خواهد شد، اقداماتی چون ادامه اتوبان همت تحت عنوان شهدای البرز، قطعه یک آزادراه تهران-شمال و بزرگراه شمالی کرج، البته بعضی از متخصصات امور ترافیکی و شهری معتقدند این پروژه‌ها نقش چندانی در کاهش ترافیک عبوری میان تهران و کرج نخواهند داشت.

در این میان یکی از طرح‌هایی که از چند سال گذشته برای رفع معضل ترافیک میان کرج و تهران مطرح شد بحث دوطبقه کردن آزادراه کرج-تهران بود که البته این روزها کمتر کسی حتی به آن فکر هم می‌کند.

سال 92 بود که مجید سریزدی، معاون هماهنگی امور عمرانی وقت البرز با طرح این موضوع گفت: بدون شک طی چند سال آینده این بزرگراه جوابگوی خودروها نخواهد بود، بنابراین دو طبقه کردن آن در دستور کار قرار گرفته است.

سریزدی عنوان کرد که وجود ترافیک در آزادراه تهران-کرج و قفل شدن تردد در برخی محدوده‌های این مسیر بر سرعت رشد اقتصادی البرز به عنوان استانی نوپا اثری منفی خواهد داشت و باعث کند شدن سرعت رشد خواهد شد.

سیدطاهر طاهری، استاندار وقت البرز هم در همان سال با اشاره به موضوع دو طبقه کردن آزادراه کرج-تهران گفت: اگر مطالعات نهایی حاکی آن باشد که 60 درصد ترافیک اتوبان مربوط به مسافران عبوری از البرز است، قطع به یقین اجرای این طرح توجیه داشته و برای دو طبقه کردن کار دشواری نداریم.

طاهری گفت که با دو طبقه شدن بخشی از اتوبان خودروهایی که قصد تردد به 13 استان کشور را دارند نیز از مسیری که برای آنها طراحی شده عبور خواهند کرد و دیگر شاهد تجمع ترددها در نقاط مشخصی از اتوبان نخواهیم بود.

با تغییرات مدیریتی پس از روی کار آمدن دولت یازدهم این طرح تقریباً به فراموشی سپرده شد، تا اینکه در سال 95، هیربد معصومی، معاون سید حمید طهایی در امور عمرانی استان باز این طرح را مطرح کرد.

معصومی از ترافیک 20 کیلومتری در آزادراه کرج-تهران و تردد روزانه 200 هزار خودرو در این مسیر گفت و خاطرنشان کرد: دو طبقه کردن آزادراه کرج-تهران از مواردی بوده که در دستور کار قرار گرفته است، این طرح به 2500 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و با عوارض چهار هزار تومان می‌توان سالی 30 تا 40 میلیارد تومان در‌آمد جذب کرد.

پس از آن باز هم خبری از این طرح نشد و تا الان که طرح‌های ترافیکی دیگری در دست اجرا و اولویت قرار دارد همچنان هم خبری از آن نیست؛ با این وجود، یک استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی و عضو شورای شهر کرج معتقد است هر سرمایه‌گذاری که بتواند این طرح را اجرایی کند به سودی مناسب دست خواهد یافت و ترافیک میان کرج و تهران هم تا حد زیادی حل خواهد شد.

غدیرمهدوی کلیمشی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا منطقه البرز، ترافیک را یکی از معضلات فاجعه‌بار استان البرز می‌داند و می‌گوید: طرح‌هایی چون ادامه همت و یا بزرگراه شمالی تأثیر چندانی بر این ترافیک نخواهد داشت.

مهدوی ادامه می‌دهد: موضوع دو طبقه کردن آزادراه تهران-کرج یکی از طرح‌هایی است که به خوبی می‌تواند این معضل را حل کند، بالاخره وقتی دو مسیر وجود داشته باشد و یک مسیر زودتر مسافری را از این ترافیک عبور دهد حتی در صورت اخذ عوارض با استقبال همراه خواهد شد.

وی با بیان اینکه طرح دو طبقه کردن آزادراه تهران-کرج چندان پیچیده نیست و توسط پیمانکاران داخلی هم قابل اجراست عنوان می‌کند: اگر یک سرمایه‌گذار پیدا شود و این کار را انجام دهد حتماً به سود مناسبی خواهد رسید چون روزانه حداقل 160 هزار خودرو از این مسیر عبور می‌کند.

این اقتصاددان ادامه می‌دهد: در هر حال اجرای چنین طرحی یک ضرورت است چون شهروندان روزانه چهارساعت در ترافیک بین البرز و تهران معطل می‌مانند و این موضوع حتی بر روابط میان خانواده‌ها هم اثر دارد و چه رسد به روابط اجتماعی.

گزارش از وحید صالحی،  خبرنگار ایسنا البرز


انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: